Infinite - Generations,  foto Leo van Velzen.

INFINITE – 2015

lees hier de volkskrant recensie

151001dechatelsurplacejpg-19620-420-400

Waltz & Infinite

Waltz en Infinite

Krisztina de Châtel brengt twee van haar choreografieën in een avondvullend programma: Waltz en Infinite. De choreografieën Waltz (2010) en Infinite(2011), beide geïnspireerd op het thema ‘oorlog’, zijn energiek, krachtig, betekenisvol en spreken direct tot de verbeelding. Krisztina de Châtel gaat een creatieve samenwerking aan met de verschillende dansacademies in Nederland. Het dansers tableau zal daarom bestaan uit vier ervaren dansers en negen aanstormende talenten van AHK (Amsterdam), ArtEZ (Arnhem), Codarts (Rotterdam) en Fontys (Tilburg).

Waltz toont een groep mensen die de schone schijn probeert op te houden. Zelfs in tijden van crisis, oorlog en verdriet walsen ze door, als een machine, een menselijke automaat. Het individu komt in opstand en probeert zich te ontworstelen aan het collectief. In Infinite onderbreken onverwachte, heftige ingrepen de sensuele melancholie van de tango. De dansers worden onderworpen aan de onverbiddelijke dwang om zich marcherend en rennend een weg te banen door opzwepende Piazzolla fragmenten.

Het is een geslaagde mix van de meer minimalistische en gestructureerde elementen van De Châtels vroegere werk, en de psychologische ondertoon uit Waltz. (Het Parool over Infinite)

Stairs
Stairs is een feestelijk extraatje dat te zien zal zijn in de Stadsschouwburg in Amsterdam. Deze nieuwe, korte choreografie speelt zich af op een trap ergens in het theater. In Stairs gaan vier danseressen de confrontatie aan met de heftige pianoklanken van het muziekstuk Natalon in E van componist Simeon ten Holt. Zittend, kruipend, springend en draaiend in hoge laarzen verkennen ze de bewegingsmogelijkheden op een trap. De muziek wordt live gespeeld door pianist Gerard Bouwhuis.

Workshops Infinite
De Châtel sur Place zal in Amsterdam, Breda, Den Bosch, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Waalwijk een korte versie van de choreografie Infiniteinstuderen met lokale amateurdansers onder de titel Infinite en masse. Onder begeleiding van choreografe Krisztina de Chatel en professionele dansers leren zij een, op het aantal amateurs aangepaste, versie van de choreografie. Tot slot voeren zij deze uit in de theaters voorafgaande aan het programma Waltz & Infinite.

Ga voor meer informatie en aanmelden naar de websites van de deelnemende dansscholen:
Chassé Dance Studios, Amsterdam
New Dance Center, Den Haag
SKVR-dans, Rotterdam
DCU, Utrecht
Dream Dance, Rosmalen
Kunstencentrum Waalwijk, Waalwijk
Podium Bloos, Breda

Waltz
choreografie
 Krisztina de Châtel
muziek Johann Strauss – An der schönen blauen Donau, en Frülingsstimmen; bewerkt door Han Otten
toneelbeeld Niek Kortekaas
lichtontwerp Remko van Wely
kostuums Natasja Lansen
advies Anny Mokotow
fotografie Karel Zwaneveld
première 20 maart 2010, Theater Bellevue, Amsterdam

Infinite
choreografie
 Krisztina de Châtel
muziek Han Otten
lichtontwerp Bernie van Velzen
kostuums Elian Smits
fotografie Leo van Velzen
première 7 december 2011, Stadsschouwburg Amsterdam

____________________________

Volkskrant sept 2015
Waltz & Infinite zijn actueler dan ooit
© Robert Benschop

Waltz & Infinite zijn actueler dan ooit

RECENSIEGoed dat choreografe Krisztina de Châtel juist nú twee stukken over de gevolgen van oorlogsgeweld weer opvoert. Waltz uit 2010 en Infinite uit 2011 zijn actueler dan ooit.

Zelden zijn de geometrische, repetitieve choreografieën van Krisztina de Châtel zo expliciet dramatisch als in Waltz (2010) en Infinite (2011). De Châtel maakte de stukken als reactie op (de gevolgen van) toenemend oorlogsgeweld. Goed dat zij beide juist nu herneemt, zodat de voorstelling naadloos interfereert met de actualiteit. Beide choreografieën worden gedanst door vier routiniers die acht dansstudenten aanvoeren. Dat geeft de werken iets kwetsbaars en speels, en dat kunnen ze hebben.

In Waltz hoor je gerommel en geschreeuw in de verte tijdens het zwierige, overbekende Strauss-stuk An der schönen blauen Donau. Vier paren walsen als marionettenpoppen voorbij. Hun dans hapert, iemand breekt wanhopig uit, een ander danst met lege armen, zonder partner. Hun mechaniek en routine dwingt ze tot dóórfeesten en dóórwalsen in hun zwarte, mouwloze colbertjes, alsof niemand op de poorten van de feestzaal staat te beuken. Ondertussen verbeelden de weerspannige ledematen de eerste barsten in de schone schijn van een achterhaalde wereld.

VLUCHTELINGEN

Waltz & Infinite zijn actueler dan ooit
© Robert Benschop

Na de pauze volgt de Mars der Wanhopigen. Op de knieën trekt een rij ploeterende mensen voorbij in grijsblauwe werkpakken. Hun hoofden zijn in dezelfde tinten gesluierd, geanonimiseerd, waardoor associaties met kampen, ontberingen en vluchtroutes voor het oprapen liggen. Alles in Infinite lijkt gemilitariseerd: van het marcheren op knieën tot het felle vioolspel van Gidon Kremer.

Spannend is wel hoe vanavond in Amsterdam 50 Syrische vluchtelingen zullen reageren, die voor Waltz & Infinite zijn uitgenodigd: voor hen misschien wel meer dan een avond dramatische dans.

Waltz & Infinite, door Krisztina de Châtel. 22/9, De Meerse, Hoofddorp. Vandaag in Stadsschouwburg Amsterdam, daarna tournee t/m 17/12